Publikacija: “Povezivanje horizontalne i društvene odgovornosti u pružanju usluga u urbanim sredinama: Učešće građana u monitoringu i evaluaciji javnih preduzeća i ustanova u Gradu Tuzli”

Ovaj izvještaj analizira studiju slučaja povezanosti monitoringa i evaluacije (M&E) i društvene
odgovornosti u javnim preduzećima i ustanovama u Gradu Tuzla. Oba se ova alata koriste kao podsticaj
dobrom upravljanju kroz pozicioniranje različitih mehanizama provjere u procesu donošenja odluka; međutim,
često nedostaje veza između njih, a izgubi se prilika da se nešto dobije iz stvorenih sinergija oba alata.
U cilju prevazilaženja ovih nedostataka, ovaj izveštaj analizira M&E i društvenu odgovornost kao interfunkcionalne
procese mapiranjem procedura koje oblikuju interni i vanjski nadzor i okvir za odgovornost koje
stvaraju. Izvještaj pruža pregled instrumenata za M&E koji se primjenjuju u praksi javnih preduzeća i ustanova
interno, a zatim mapira vanjske M&E procese koje koriste Gradsko vijeće, Gradska uprava i druga relevantna
tijela. Izvještaj zatim analizira sistem žalbenog postupka i ukupnu društvenu odgovornost u odnosu na M&E.
Iako je njen metodološki cilj naglasiti važnost međuovisnosti različitih oblika instrumenata upravljanja, kao
i uloga koju uključenost građana igra u jačanju odgovornosti, glavni cilj ove studije je razvoj preporuka
javnih politika koje se temelje na kontekstu za institucije na nivou grada. Ideja ovog pristupa nastala je iz
participativnih metoda istraživanja kroz koje su građani, stručnjaci, organizacije civilnog društva, predstavnici
medija, politički predstavnici i javni dužnosnici identifikovali različite oblike odgovornosti i kako njihovi
odnosi utiču na pružanje javnih usluga. Predloženi zaključci i preporuke usmjereni su na izgradnju postojećeg
institucionalno-regulatornog okvira i njegovu nadogradnju kroz razvoj politika usmjerenih na Grad koje bi
se bavile lokalnim potrebama i interesima. Konačno, njihova provedba bi trebala rezultirati poboljšanom
otvorenošću, transparentnošću i učinkovitošću poslovanja javnih preduzeća i ustanova, te poboljšanjem
pružanja javnih usluga.

Pic1
Nadamo se da je ovaj izvještaj biti od koristi za gradske institucije u budućem planiranju i izgradnji njihovih
kapaciteta u oblasti M&E, žalbenih procedura i reklamacija i društvene odgovornosti. Jedan od najvažnijih
rezultata provedenog istraživanja ukazuje na to da se efikasna lokalna uprava oslanja na raznovrsne grupe
mehanizama pomoću kojih se prikupljaju informacije i ostvaruje uticaj različitih aktera a koje se potom obrađuju
i integrišu u odluke. Prema tome, budući razvoj u ovoj oblasti trebao se zasnivati na izgradnji postojećih
participativnih mehanizmima koji imaju za cilj prikupljanje mišljenja i stavova od različitih zainteresovanih
strana, a posebno od građana/potrošača i privatnog sektora. Naime, iako istraživanje zaključuje da je
regulatorno-institucionalni okvir u Gradu Tuzla prilično razvijen, učešće građana ne zasniva se na održivim
inicijativama. Ova činjenica ne odnosi se samo na rad institucija na gradskom nivou, već na civilno društvo
u Tuzli uopšteno. U tom pogledu, predložene preporuke u ovom izvještaju imaju za cilj da adresiraju obje
strane društvene odgovornosti – ponudu i potražnju.
Zahvaljujemo se svim učesnicima u istraživanju, a prije svega Gradonačelniku i Gradskoj upravi koji su
učestvovali u svim dijelovima istraživanja koje je provedeno u cilju pripreme ovog izvještaja, te predstavnicima
javnih preduzeća i ustanova i organizacija civilnog društva koji su dostavili tražene podatke i materijale, te su
bili aktivni učesnici radionice, konferencije i online konsultacija.

Bosanska verzija

Engleska verzija